English
3004 nyhetsbrev Tjalve Runar Hollevik 1
I samarbeid med

NorgesGruppen med rekorddeltakelse – størst i år igjen

2.300 deltakere. 153 lag. Aldri før har NorgesGruppen mobilisert så mange medarbeidere til Holmenkollstafetten – som nok en gang er den bedriften med suverent flest deltakere.

Skrevet av Stian Vasvik

– Jeg er utrolig glad for og stolt over at vi klarer å få med så mange av våre medarbeidere til å delta. Vi skal virkelig sette vårt preg på Oslos gater lørdag, sier konsernsjef Runar Hollevik (bildet) i opptakten til det som for mange er vårens vakreste eventyr.

Generalsponsor siden 2021

NorgesGruppen ASA er Norges største handelshus, og har siden 2021 vært generalsponsor for Holmenkollstafetten. I flere år har medarbeidere – på tvers av datterselskaper og kjeder – blitt samlet til fysisk aktivitet og sosialt treff i forbindelse med stafetten. Men aldri har det vært så mange påmeldte som i år.

Dagen starter med felles oppvarming for alle medarbeiderne i parken på St. Hanshaugen, før lagene heies ut på første etappe. Underveis heies det på hverandre og etter at stafetten er over, samles man til «afterrun-party» i kjelleren under Bislett stadion. Her venter god mat og drikke, underholdning og ikke minst mange hyggelige kollegaer.

Sunnhet og folkehelse

Og Hollevik skal naturligvis også selv delta.

– Holmenkollstafetten passer svært godt til vår satsning på sunnhet og folkehelse for våre ansatte uavhengig av prestasjonsnivå. Samtidig får vi en gyllen anledning til å møtes på tvers i organisasjonen vår, ha det hyggelig sammen og treffe kollegaer fra hele landet. Det betyr mye i en ellers hektisk hverdag, sier konsernsjefen.

Høyt tempo og tunge løft

I år er det Kjøpmannshuset – med dagligvarekjedene SPAR, Joker og Nærbutikken i spissen – som skal profilere NorgesGruppen under stafetten. Kjøpmannshuset har nettopp startet «Kvikk i Butikk», et aktivitetsprogram for alle medarbeidere som skal gi bedre helse, økt trivsel, mer overskudd og lavere sykefravær.

Å arbeide i butikk er nemlig forbundet med høyt tempo, mange tunge løft og anstrengende bevegelser – med påfølgende risiko for belastningsskader. Dette er noe som Kjøpmannshuset, som seriøs arbeidsgiver, ønsket å ta tak i. Hensikten er ikke å fostre Norgesmestre, med å bidra til en smule aktivitet i hverdagen.

Allerede kort tid etter at påmeldingen ble åpnet, hadde flere hundre takket ja til å bli med.

– «Kvikk i Butikk» er et meget godt eksempel på hvordan vi som arbeidsgiver kan og bør legge til rette for fysisk aktivitet for medarbeiderne våre. God helse er kjempeviktig for den enkelte, og også for oss som bedrift, poengterer Hollevik, som ikke legger skjul på at han gleder seg stort til lørdag – både til oppvarmingen, selve stafetten og sammenkomsten etterpå.

– Både Holmenkollstafetten og NorgesGruppen er kommet for å bli, smiler han.

Blir enda kvikkere i butikk

En av de som har meldt seg på «Kvikk i Butikk», og fikk tilbud om ukentlig oppfølging, er Lillian Borgen hos Joker Fyresdal. Hun fikk et skreddersydd opplegg tilpasset henne og hennes treningserfaring.

3004 nyhetsbrev Tjalve Lillian Borgen
STADIG FRAMGANG: Lillian Borgen hos Joker Fyresdal ser forbedringer, noe som gir henne lyst til å fortsette.

– Jeg er kjempefornøyd og synes jeg har nådd målet mitt. Nå tenker jeg oftere enn før at jeg har lyst til å komme meg ut og gå, og av og til jogge. Det er gøy. Jeg ser forbedring, og det gir meg lyst til å fortsette. «Kvikk i Butikk» er for alle og jeg er glad for at jeg ble med på det.

Løp sin første mil

Luisa Peralta hos SPAR Hafslo er en annen deltaker som har fått «blod på tann».

3004 nyhetsbrev Tjalve Luisa Peralta
BEDRE FORM: Luisa Peralta hos SPAR Hafslo opplever mestring og kjenner på framgang underveis.

– Jeg har opplevd mestring og kjent på framgang underveis. Nå føler jeg meg i bedre form enn da jeg startet. Og jeg skal fortsette med å ha en aktiv livsstil videre. Dette er et kjempeprosjekt, smiler hun.

Elin Berglia Hovind hos SPAR Kongsberg var også så heldig å få et løpeprogram med oppfølging. Hennes mål var å øke løpetempoet sitt.

3004 nyhetsbrev Tjalve Elin Berglia Hovind
PREMIERE: Elin Berglia Hovind hos SPAR Kongsberg har løpt sin første mil og kjente på stor mestring.

– Ved å følge programmet klarte jeg å øke tempoet og har prøvd meg på løpeøkter jeg ikke har tenkt over å gjøre tidligere. Jeg løp min første mil og kjente på stor mestring.

I løpet av de siste fire ukene har hun delt forskjellige innlegg av treningsuken/-dagen sin for å inspirere andre til å komme forbi dørstokkmila.

– Den siste uka føltes kroppen litt tung og jeg måtte gjøre litt istedenfor alt. Det var viktig for meg å dele dette i gruppa også fordi: LITT ER BEDRE ENN INGENTING!

Formen på vei opp

Ken Bjørklund, driftssjef i Joker og Nærbutikken i Nordland, fikk sitt eget løpeprogram med ukentlig oppfølging gjennom «Kvikk i Butikk» inn mot Holmenkollstafetten – selv om det ikke var et hovedmål for han.

– Hovedmålet er å ikke dø 50 ganger opp en 1000-meterstopp i sommer, men kanskje bare fem, ler han.

3004 nyhetsbrev Tjalve Ken Bjørklund
I AKTIVITET: Ken Bjørklund, driftssjef i Joker og Nærbutikken i Nordland, kjenner at formen er på vei opp og vil fortsette med litt løping og mange turer på fjellet.

Etter fire uker oppsummerer han følgende:

– Det går ikke alltid som man planlegger. Jeg har ikke fått løpt like mye og gått så mange turer som jeg hadde håpet på. Mye på grunn av reising og lange dager på jobb, og litt fordi jeg startet med for mye og fikk tendenser til belastningsproblematikk. MEN: Jeg har løpt og gått myyyye mer enn om jeg hadde satt meg på baken i sofaen. Formen er på vei opp og jeg fortsetter med litt løping og mange turer på fjellet. Litt er bedre enn ingenting, og jeg måler kun min egen progresjon. At damer på 60+ går forbi meg i fjellet, bryr jeg meg ikke om. Jeg har bare fokus på at jeg kan klare litt mer hver gang, sier strålende fornøyd Bjørklund.

Publisert
Sist endret
Tekst / Foto IK Tjalve