Riktig løpsteknikk for nedover- og oppoverbakkeløping!

LØPETEKNIKK

Vi har samlet noen løpeteknikk- og stafett-tips for deg, slik at du skal få mest mulig ut av løpingen din eller gjøre det best mulig i YT Holmenkollstafetten 2018.

HVA ER GOD LØPETEKNIKK?

God løpeteknikk er noe av det viktigste for å prestere godt i konkurranser som for eksempel stafett.

  • HUSK: du skal opp og frem! Ikke bli sittende, men vær sterk i kjernemuskulatur og legger.
  • Lær deg å tåle melkesyre! Derfor er det viktig med en hard gjennomkjøring et par uker før en konkurranse.
  • Ikke start alt for hardt! Blir du altfor stiv og har halve løpet igjen taper du mye tid. Følelsen av å løpe fortere siste halvdel og ta igjen andre er mye bedre. Og det gir et bedre resultat for laget.
  • Jogg gjennom løypa for å finne ut omtrent hvor du er halvveis.

TIPS TIL NEDOVERBAKKELØPING

  • Len kroppen fremover.
  • Rull nedover, ikke stem imot.
  • Ha en god frekvens. Ikke for lange steg, heller høy frekvens.

TIPS TIL OPPOVERBAKKELØPING

  • Kort ned steglengden.
  • Se fremover – ikke ned i bakken.
  • Spark godt ifra og hold oppe frekvensen.

LYKKE TIL MED HOLMENKOLLSTAFETTEN 2018!

Denne artikkelen er hentet fra vår samarbeidspartner TINE/YT (www.tine.no).